"Czerwona kr贸lowa" - hit czy kit?

czerwona kr贸lowa victoria aveyard

Witajcie Kochani! Dzisiaj przygotowa艂am dla Was kilka s艂贸w na temat do艣膰 popularnej serii m艂odzie偶owej- "Czerwonej kr贸lowej". Kiedy na rynku pojawi艂 si臋 pierwszy tom, w sieci a偶 hucza艂o od recenzji, zar贸wno tych niesamowicie pozytywnych, jak i na wskro艣 negatywnych. Tym razem przychodz臋 do Was ja, z moj膮 skromn膮 i niestety niezbyt pochlebn膮 opini膮. Zaznaczam, 偶e jest to wy艂膮cznie moje w艂asne zdanie i nie mam na celu nikogo urazi膰 馃槈

Cykl opowiada o 艣wiecie, w kt贸rym ludzie s膮 podzieleni na Czerwonych i Srebrnych. Srebrni to tacy, kt贸rzy obdarzeni zostali wyj膮tkowymi mocami oraz panuj膮 w swoich pa艅stwach. Z kolei Czerwoni to najzwyczajniejsi ludzie i s艂u偶膮cy Srebrnych. G艂贸wn膮 bohaterk膮 serii jest nastoletnia Mare Barrow, Czerwona, kt贸ra pewnego dnia odkrywa (uwaga uwaga, nie spodziewacie si臋 tego!), 偶e posiada nadnaturalne umiej臋tno艣ci. W wyniku przedziwnego splotu wydarze艅 dziewczyna zostaje zmuszona, aby udawa膰 zaginion膮 Srebrn膮 na dworze kr贸la oraz po艣lubi膰 ksi臋cia.  

Mo偶e powinnam zacz膮膰 od najwi臋kszego zarzutu, jaki mam wobec tej serii- schematyczno艣膰 i przewidywalno艣膰. Zwyk艂a nastolatka posiadaj膮ca nadnaturalne moce? Ratuj膮ca 艣wiat? Zakochana w przystojnym ksi臋ciu? A mo偶e jeszcze tr贸jk膮t mi艂osny? Czy czego艣 Wam to nie przypomina?
Ale zostawmy nawi膮zania do innych m艂odzie偶贸wek. 
Czytaj膮c ostatni tom, mia艂am w g艂owie tylko jedno marzenie: 偶eby Aveyard nie zdecydowa艂a si臋 p贸j艣膰 na 艂atwizn臋, 偶eby zafundowa艂a swoim czytelnikom emocjonuj膮cy, zaskakuj膮cy, a mo偶e nawet 艂ami膮cy serce fina艂. Byleby tylko wszystko nagle si臋 nie pouk艂ada艂o i nie sko艅czy艂o wielkim "i 偶yli d艂ugo i szcz臋艣liwie"!
O zgrozo.

Wychodz臋 z za艂o偶enia, 偶e ksi膮偶ka mo偶e na przyk艂ad by膰 napisana w niezbyt dobrym stylu, za to anga偶owa膰 czytelnika emocjonalnie, fundowa膰 mu wiele zwrot贸w akcji- i wielu ludziom taka powie艣膰 b臋dzie si臋 podoba膰. Mo偶e by膰 tak偶e odwrotnie, zdarza mi si臋, 偶e jaka艣 lektura ma leniw膮 fabu艂臋, za to jest napisana tak przepi臋knym j臋zykiem, 偶e nie mam ochoty odk艂ada膰 jej na p贸艂k臋. Ale je艣li nie dostaj臋 ani dobrego j臋zyka, ani anga偶uj膮cej emocjonalnie historii, ani oryginalnego pomys艂u, to wychodzi po prostu... Przeci臋tnie. Bardzo przeci臋tnie.

Wylewam teraz swoje 偶ale, ale to nie jest tak, 偶e uwa偶am "Czerwon膮 kr贸low膮" za najgorsz膮 seri臋, jak膮 kiedykolwiek czyta艂am, i 偶e wszyscy powinni omija膰 j膮 szerokim 艂ukiem. Jestem 艣wiadoma tego, 偶e wielu czytelnikom ta historia bardzo si臋 spodoba. Mam granicz膮ce z pewno艣ci膮 przekonanie, 偶e dla osoby, kt贸ra przeczyta艂a "Czerwon膮 kr贸low膮", nie maj膮c za sob膮 lektury cho膰by "Igrzysk 艣mierci", "Niezgodnej" czy "Rywalek", b臋dzie to opowie艣膰 ciekawa i intryguj膮ca. Ja sama, szukaj膮c czego艣 lekkiego, niezobowi膮zuj膮cego, przeczyta艂am j膮 od pocz膮tku do ko艅ca. Narzeka艂am sobie, ale momentami ca艂kiem dobrze si臋 bawi艂am. Tak naprawd臋 czytaj膮c co roku kolejny tom, w pewien spos贸b przyzwyczai艂am si臋 do tej charakterystycznej narracji, do irytuj膮cej Mare Barrow (nie lubimy si臋 zbytnio), do tej przewidywalno艣ci. By艂am ciekawa zako艅czenia i swoj膮 ciekawo艣膰 wreszcie zaspokoi艂am. Nie jestem zadowolona z fina艂u i prawdopodobnie nie wr贸c臋 do tej serii (chocia偶 kto to tam wie co mi strzeli do g艂owy). Ale nie 偶a艂uj臋. Zreszt膮, trzeba przeczyta膰 jak najwi臋cej ksi膮偶ek, 偶eby na w艂asnej sk贸rze przekona膰 si臋, co mo偶emy uzna膰 za 艣wietn膮 lektur臋, a co za nieco s艂absz膮. Przecie偶 nie da si臋 czyta膰 samych wybitnych powie艣ci, prawda? 馃槂

Nie wiem, czy co艣 zrozumieli艣cie z mojej wypowiedzi, ale mam nadziej臋, 偶e mimo wszystko tak. Mam mieszane uczucia je艣li chodzi o t臋 seri臋 i ten post r贸wnie偶 jest nieco chaotyczny. Jestem bardzo ciekawa czy Wy mieli艣cie wcze艣niej jakikolwiek kontakt z "Czerwon膮 kr贸low膮", a je艣li tak, jakie macie zdanie na jej temat? Co s膮dzicie o "Wojennej burzy"?
Pozdrawiam ♥
~Weronika




Komentarze

  1. Mia艂am t臋 seri臋 na p贸艂ce jednak sprzeda艂am bez czytania. Jako艣 nigdy nie mog艂am si臋 za ni膮 zabra膰 ;( mo偶e kiedy艣 jeszcze przeczytam ale na razie odpuszczam ;)

    OdpowiedzUsu艅
  2. Nie odnalaz艂abym si臋 w tej serii, niech臋tnie zabieram si臋 za takie klimaty, sporadycznie, na 偶yczenie c贸rki, aby m贸c p贸藕niej o ksi膮偶ce dyskutowa膰. ;)

    OdpowiedzUsu艅
  3. To chyba nie dla mnie.. dzi臋ki za recenzj臋!

    OdpowiedzUsu艅
  4. Czyta艂am ju偶 w艂a艣nie, 偶e schemat goni schemat i dlatego odpu艣ci艂am sobie t臋 seri臋. Przynajmniej na jaki艣 czas. Mo偶e kiedy艣 si臋gn臋, kto wie :]

    OdpowiedzUsu艅
  5. Ksi膮偶ka ta jak pewnie wszystkie inne ma swoich zwolennik贸w i osoby, kt贸rym niezbyt przypad艂a do gustu. No i osoby takie jak ja, kt贸re jeszcze nie si臋gn臋艂y i nie wiedz膮, po kt贸rej stronie by stan臋艂y. Ja tam przepadam za takimi m艂odzie偶owymi dystopiami (wszystkie trzy serie, o kt贸rych r贸wnie偶 wspominasz czyta艂am i wszystkie poza "Niezgodn膮" podoba艂y mi si臋, ale ta z pocz膮tku by艂a fajna, jednak im dalej w las...), dlatego mam zamiar si臋gn膮膰 po t臋 ksi膮偶k臋 i to pewnie lepiej dla naszej relacji (mojej i tej ksi膮偶ki), aby nast膮pi艂o to jak najszybciej, bo mam wra偶enie, 偶e za jaki艣 czas tego typu literatura nie b臋dzie mi sprawia膰 a偶 takiej frajdy! ;)

    OdpowiedzUsu艅
  6. Cze艣膰.
    Pisa艂am do Ciebie maila i na FB, ale nie otrzyma艂am wiadomo艣ci, wi臋c spr贸buj臋 napisa膰 tutaj publicznie, bo zale偶y mi na tym.
    Chcia艂abym prosi膰 o zareklamowanie mojej II edycji przedwojennego konkursu literackiego „Ju偶 nie zapomnisz mnie”. Uczestnik mo偶e napisa膰 prac臋 w dowolnym klimacie i gatunku, wi臋c ma du偶e pole do popisu. Wystarczy obudzi膰 swoj膮 wyobra藕ni臋. Do wygrania s膮 cenne nagrody, m.in. ksi膮偶ki, gazety i p艂yty CD. I edycja cieszy艂a si臋 sporym zainteresowaniem.
    https://przedwojenny-konkurs.blogspot.com
    Niech pami臋膰 o przedwojennych artystach trwa, a osoby lubi膮ce pisa膰 – doskonal膮 swoje pi贸ro pisarskie. W zamian mog臋 doda膰 link do Twojego bloga u siebie w zak艂adce "Wsp贸艂praca" w ramach podzi臋kowa艅.
    Grafiki reklamuj膮ce konkurs: http://przedwojenny-konkurs.blogspot.com/2018/10/bannery-konkursowe-ii-edycja.html
    Je艣li zgodzisz si臋 zareklamowa膰 konkurs, odezwij si臋 do mnie na maila przedwojenny.konkurs@gmail.com

    艢l臋 serdeczne pozdrowienia.

    OdpowiedzUsu艅

Prze艣lij komentarz