#27 Neil Gaiman- "Mitologia nordycka"



Tytuł: Mitologia nordycka
Autor: Neil Gaiman
Liczba stron: 240
Wydawnictwo: Mag
Gatunek: opowiadania / fantastyka


"Kiedy słyszymy świetnego poetę, mówimy, że zakosztował daru Odyna."


Muszę przyznać, że sięgając po "Mitologię nordycką" nie wiedziałam czego się spodziewać. Miałam już wiele spotkań z Gaimanem, bardziej lub mniej udanych. Zabierając się za tę książkę spodziewałam się, że będzie ona opowiadać całkowicie nową historię opartą o wierzenia nordyckie. Jednak myliłam się: Gaiman zaserwował swoim czytelnikom zbiór piętnastu opowiadań, które przedstawiają najważniejsze wydarzenia zawarte w wyżej wymienionej mitologii. Są one poprzedzone krótkim wstępem od autora, jak zresztą chyba wszystkie jego książki, oraz niedługim opisem Odyna, Thora oraz Lokiego. Na końcu książki znajduje się również spis pojęć i postaci, co zawsze może bardzo pomóc w odbiorze całości. 

Neil Gaiman już na samym początku zaznacza, że przytoczone w jego książce opowieści doskonale nadają się do opowiadania przy ognisku. Ma w tym całkowitą rację. Wszystkie historie, które autor postanowił zawrzeć w książce, napisane są bardzo plastycznym językiem. Dzięki temu czytelnik w prosty sposób może wyobrazić sobie przedstawione miejsca i postacie, często bardzo dziwne a nawet absurdalne. Ogromnie przypadła mi do gustu szczególnie ostatnia historia pod tytułem "Ragnarok: ostatnie przeznaczenie bogów". Opowiada ona o końcu świata i podzielona jest na dwa podrozdziały. Gaiman opisuje tam wydarzenia z ogromnym patosem, przedstawiając czytelnikowi wagę Ragnaroku w mitologii.

Autor, choć miał niewielkie pole do popisu, świetnie przedstawił wszystkich bohaterów: zarówno tych, których doskonale znamy z komiksów czy filmów Marvela oraz pozostałych, o których prawdopodobnie przeczytamy po raz pierwszy w jego książce. Wszyscy bogowie, olbrzymy są bardzo wyraziści i charakterni. Bardzo ważną postacią w mitologii nordyckiej jest oczywiście Loki. Również jego kreację uważam za udaną. Gaiman nie przedstawił go po prostu jako 'tego złego', ale pokazał czytelnikom, że był on bratem krwi Odyna i często pomagał pozostałym bogom. W tym wszystkim nie odstępuje od jego podstępnej i aroganckiej natury, która ostatecznie zgubiła Lokiego.

"Gdyby ludzie dokładnie rozważali znaczenie swych słów, nie odważyliby się rzucać wyzwania Lokiemu, najmędrszemu, najsprytniejszemu, najpodstępniejszemu, najinteligentniejszemu, najprzystojniejszemu..."

Ostatecznie książka Gaimana bardzo przypadła mi do gustu. Chociaż nie przepadam za czytaniem 'po prostu mitologii', a wolę historie o nią oparte, to "Mitologia nordycka" jest jedną z lepszych książek Neila Gaimana, jakie dotychczas przeczytałam i bardzo miło spędziłam przy niej czas. Dodatkową radość z lektury dostarczał mi fakt, że nareszcie dowiedziałam się o wiele więcej niż mogłam w oparciu o filmy Marvela czy trylogię o Magnusie Chase. Wiele historii przytoczonych w owych książkach zostało rozwiniętych w tej. Jeśli lubicie historie powiązane z mitologią nordycką, myślę, że mogę Wam polecić tę książkę ;)

Moja ocena: 8/10 ♥

Komentarze

  1. Szczerze, to na początku nie miałam wielkiej ochoty na tę książkę. Żadnej powieści Gaimna nie czytałam, więc i do tej mnie nie ciągnęło. Wzięło mnie jednak to zadanie, że opowiadania te są dobre do siedzenia przy ognisku. Już sobie wyobraziłam lato i moment, kiedy razem z przyjaciółmi czytamy nawzajem przy świetle bijącym od ogniska-tak, taka młodzież jeszcze istnieje :D Już się nie mogę doczekać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ♥! Kurcze, aż mam ochotę teraz posiedzieć przy ognisku ;D

      Usuń
  2. Nigdy jeszcze Gaimana nie czytałam, ale te okładki są tak cudowne!
    Pozdrawiam,
    Ola z bloga pomiedzy-ksiazkami.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz